Vårvinds muskulatur.

När jag började rida Vårvind hade hon somsagt inte en enda muskel. Dock blev inte Vårvind bara omusklad utan hon blev även smal, trots att det var sommar och det fanns mängder med gräs. Trots gräset behövde Vårvind stödmatas med 6 kilo hö varje dag, under sommartid.

Pga. "sjukdomen" kunde vi inte rida på normalt, vi fick börja med att skritta ca 40 minuter och några få meter trav. Hennes kondition var så dålig att bara denna lilla skrittur gjorde henne svettig och hon blev snabbt trött och andfådd. Hon var hysteriskt pigg och drog iväg lite här och var (vilket var anledningen till varför jag inte ville fortsätta rida henne till en början.) Eftersom att vi red sådana lätta pass förväntade jag mig inte att se någon förändring inom muskulaturen, så jag reagerade inte på att kroppen inte förändrades, utan jag trodde det var "så det var".



Efter ett tag fick jag börja trava normalt och istället galoppera några få meter, precis så som med traven innan. Jag började rida lite hårdare, bland annat klättra och i paddocken. Även om vi fortfarande inte red ett "normal hårt" pass få började jag bli fundersam över varför hon inte musklade sig åtminstone något. Jag visste själv att det inte alls gick bra i paddocken, men eftersom att vi ändå red ut mycket och klättrade så blev jag fundersam och tyckte det var konstigt.



Vi fortsatte trots mina och Vårvinds ägares funderingar som vanligt även fast musulaturen inte ändrades alls. Vi kunde nu rida precis så mycket och länge som man normalt gör och vi kunde även nu galoppera på normalt. Vi utvecklades något enormt i paddocken och fortsatte med våran klättring, men nu även i galopp. Trots att jag försökte, kämpade och slet så såg hon fortfarande ut så som hon gjort när jag började. Det enda som ändrades var hennes kondition som hela tiden förbättrades. Vi började då inse att något var fel, att så här ska det inte vara.



Vårvind ägare började nu titta upp det hela och det visade sig att hon antingen fick för mycket proteiner eller för lite. Detta gjorde att hon inte kunde omvandla maten på det sätt en häst normalt bör göra och detta ledde till att hon inte kunde bygga några muskler. Vi försökte då hitta en balans med precis den mängd proteiner vilket var mycket lättare sagt än gjort. Blev en massa velande med maten hit och dit tills vi hittade den korrekta balansen. Musklerna kom i princip med en gång och man såg gennast en ganska stor skillnad, trots att hon inte alls hade så många muskler som en häst normalt bör ha.



Och här är vi idag, vi kämpar fortfarande, och hon är inte så musklad som hon bör vara än. Men vi ger inte upp, någon dag kommer vi vara i topp, det får ta den tiden det vill. Underbara Vårvind.



haha, hoppas ni orkade läsa..
/ Lisa

Kommentarer
Postat av: Amanda

Fin Vårvind är! :D

2012-01-07 @ 18:09:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0