NH.'

förlåt för dåligt bloggande igen.
Men som sagt, min data har verkligen nån sjukdom ?
men ja har kommit på att jag kanske kan börjar skriva mååånga inlägg medans datan funkar
och göra några så att dom blir tidsinställda så slipper det bli så att det bara blir typ ett inlägg om dagen.
men enda problemet är att jag itne vet hur man gör. hehe.

idag ska ja skriva om temat natural horsemanship.
(detta är då heelt mina åsikter om det hela. Och ni får tycka precis hur ni vill.)

Natural horsemanship eller även kallat NH är den man försöker göra det naturligt för hästen.
Lägg märke till "natural horsemanship". Många som tränar NH försöker få hästen att
leva så naturligt som möjligt. T.ex att träna hästen att rida "brideless", i halsring elr repgrimma.
Jag har inget emot något av detta utan som att rida brideless, i halsring elr med repgrimma tror
jag gör så att hästen och människan får en bättre kontakt. + att hästen får lite byten mellan
bett och utan vilket är nyttigt för hästens mun.



(bilder lånade från google.)

NH är ett otroligt känsligt ämne för vääldigt
många NH människor och att säga att man inte tycker om det är typ katastrof ?
Men NH människor är även otroligt tålmodiga och duktiga. Det tycker jag faktiskt.
Men jag tycker hela detta med NH börjar gå llite överstyr när folk börjar tjata om att det
är farligt för hästen att stå i box, och att ha skor på är ochså heeeeeelt onödigt ?
Jag tycker det är att gå över gränsen. Visst, jag tycker natural horsemanship är helt okej ,
till en viss del. Och när folk börjar tjata om att det inte är naturligt för hästen att stå i box,
att en häst inte behöver lindor eller benskydd för en normal häst trampar inte på sig själv
och det är skorna som förstör och gör så att hästen trampar på sig själv.
Detta är att gå över min gräns.



Våra hästar är (oftast) uppfödda i denna miljön som vi levar i.
Asså att hästen går i box, att den har beskydd ibland och att den har skor på "fötterna".
Detta är för våra hästar naturligt. Våra hästar , som aldrig har fått uppleva friheten vet förmodligen
inte ens att den finns. Förmodligen vet dom inte ens att leva i box inte är så kallat naturligt för den.
Därför tycker inte jag att vi som hästmänniskor ska hålla på så , "ååh , du har beskydd du är djurplågare"
elr "Det är inte naturligt för hästen. stackarn." Våra hästar lever olika liv som vi själva bestämmer.
men förmodligen är allt detta naturligt för hästen. Hästar är ju vane djur. Och om en häst går på lösdrift
och lever "naturligt" så är det kanske naturligt för den hästen. Medans våra hästar som lever i box med
skor och allt, för dom lever kanske dom naturligt? alla våra hästar måste inte tycka om samma sak bara
för att dom ser i princip lika dana ut. Men jag tror även att dom flesta hästar trivs på lösdrift.









Detta är då mina åsikter och jag hoppas ni förstår vad jag menar med allt.
Och som sagt. Jag har verkligen iiiinget emot NH .
bara så att ni förstår mig rätt ;)

jaja , ha det bra , kram / lisaaaa

Kommentarer
Postat av: Vicki :D

Håller med dig om allt det där lisa (y)

2011-01-10 @ 00:33:21
URL: http://viktoriaforsberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0