min åsikt om pessoabett

Först vill jag bara säga, I have no idea vart Lisa är. så fråga helst inte, haha :)

Ni vet när Linn Olsson skrev snackis om pessoabett kunde jag inte låta bli att hoppa in och slänga in min åsikt, älskar åsiktsinlägg. Speciellt om pesso eftersom alla verkligen går loss!

Såhär skrev jag iallafall

Jag tycker själv inte om pessoa bettet. MEN jag har faktiskt ridit med det. Men jag red med det då jag inte hade någon aning om hur det fungerade eller vad det hade för verkan på hästen. (hade inte någon egen häst utan red med sånt bett bla. på ridskolan och på min medryttarpolle).

MEN sen beror det på handen tycker jag, vem håller i tygeln?
Alltså klarar man av att rida på bettet, då tycker jag det är okej och sålänge man inte ser att hästen faktiskt får skador eller mår dåligt av det. För jag tror faktiskt att det finns hästar som kan gå bra på bettet, eller det finns rättare sagt.

Jag tycker dock inte att ett pessobett är första lösningen. Tycker man kan testa andra alternativ först innan man betslar med pessoa eftersom det har ju en väldigt speciell verkan eller vad man nu säger.

Sen kan en häst få skador i munnen av ett tredelat bett också. Det är inte okej att dra hästen i munnen bara för den har ett mildt bett.

Men jag är inte emot folk som rider på pessoa, verkligen inte dom som rider bra med det för jag anser att det inte är mitt problem. :)



& den åsikten står jag fast vid ganska bra. Jag är inget fan av bettet och jag skulle inte rida Camaro på det. Men dom som klarar av det, visst fine blabla. Bryr mig inte så länge hästarna inte blir skadade.

Om en tjej rider super mjukt med pessoa.
Sen är det en tjej som sliter i hästens mun med tredelat.
Vilket är behagligast för hästen då? Då tror jag nog pessoa. För det beror på vem som håller i tygeln, my opinion.


men ja, jag skulle själv inte använda det (:


Kommentarer
Postat av: Hanna

sv: hahahah precis :D men ändå skitkul att ha och titta på!

2012-01-13 @ 22:39:13
URL: http://thirtyeight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0