What's the point?

Dom gångerna jag har tävlat så ser man en ponnyryttare som slår sin häst. Ofta ser jag 'hästen stannar, spö. Kommer igen, spö, hopp'. Jag tänker, lär dig rida hästen så hoppar den.
Jag tror att man ska få en bra kontakt med hästen, då presterar den bäst. Man ska inte bara borsta egenom den och rida sen fixa den och ut i hagen igen.
Man ska tillbringa mycket tid med sin häst.
.
Vi hade en hästpratade i stallet och då pratade hon med Camaro, han hade svårt att släppa in nya människor så hon sa att jag skulle vara riktigt mycket med honom, gå långa promenader osv.
Jag gick promenader med honom då och då innan men jag gjorde det oftare. En gång i veckan gick jag med honom, jag stod och borstade på honom länge, jag var med honom och gav honom kärlek precis vad han behövde.
Vi har fått mycket bättre kontakt, förra sommaren fick jag inte änns in honom från hagen, han ställde sig rak upp och ner och vägrade gå. Haha, det var omöjligt.
Nu kommer han till mig, en sådan sak betyder otroligt mycket!
.
Okej, nu kom jag av ämnet, pratade om ponnyryttare, hehe.
Det var en tjejs häst som stannade på banan, när hon kom ut vart hon otroligt arg. När hon stod vid transporten fick det något rapp på halsen, dommaren kom och hon blev avstängd.
Jag undrar hur fan hon tänkte? Älskar hon inte sin häst eller? Man ska ju andvända spöt som en hjälp.
Jag andvänder ofta spöt när jag hoppar om jag vill trycka av honom, funkar kanon :)
.
Nu låter det som att jag tror att jag är proffs, aabsouuuut inte. Waaay långt ifrån.
Men jag förstår inte hur man kan slå sin ponny för att det går dåligt, för att den stanna. Man ser ju när dom rider att dom inte rider med någon känsla allt.
Såg en liten tjej som red på en lite förstor ponny.
Hon kämpade hela banan och i omhoppningen gjorde hon bra svängar, det gick inte så fort men fan vad hon kämpade, otroligt gulligt.
Hon vart felfri, hon hade inte änns något spö i handen. Hon var hur lycklig som helst, då märker man ju att hon kämpar. Medans vissa köper en dyr ponny och hoppar runt på den och tror att dom är bäst i världen...
.
Jag hatar när jag ser en ryttare slå sin häst, jag vill bara springa fram och rycka spöt ur händerna på dom och slå dom istället, haha kanske inte riktigt :$
Nu var jag snäll och skrev min åsikt, kom dock av mig från ämnet här och där. FETT.
Puss puss
/SOFIA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0