Lodplanet

update: vet att det kallas rollkur, läste dock att det inte heter rollkur längre!
En korrekt form på hästen ska ju vara att den håller huvudet lodrätt.
Nacken ska vara hästen högsta punkt.

När jag såg detta tänkte jag att den andra bilden var bättre form än den första men när jag läste "Nosen är bakom lodplanet och den tredje halskotan är halsens högsta punkt" så ångrade jag mig, eftersom då var halskotan den högsta punkten, inte nacken som det ska vara!

Man ser även att hästen får ett mycket rundare steg när den går korrekt, andra bilden har mycket kantigare steg.

När man kollar på ryttare som tävlar hööög nivå i dressyr kan man se att vissa rider hästen i denna form:

Denna form ÄR skadlig för nacken!

Det röda sträcket förklarar vart hästen ska har huvudet. Alltså går den aaalldeles för mycket bakom lodplanet. Detta kan orsaka blödningar i hästens nacke/hals. Man ser även på hästen ögon att den inte trivs.

MEN, detta är faktiskt olika från häst till häst! Det behöver inte vara så att hästen går i fel form bara för att den går lite bakom lod, den ska bara inte gå bakom hand vilket menas med att den inte söker ett mjukt stöd från bettet! Man måste även tänka på hur hösten ser ut i helhet om det är bra eller dåligt.

Nu menar jag inte att bakom hand och bakom lodplanet är samma sak Men man måste tänka på helheten. Hästen ska söka ett ärligt stöd från bettet och inte gå för mkt bakom lodplanet.
Man får vara mjuk i handen, kollar ni på bilden så ser ryttaren INTE mjuk i handen.
Sen tex. Camaro, han har lxm en annan huvudform. Det går lxm innåt som det kan vara på araber.
Och då måste man ju tänka på det :)

Mitt tips är att försöka mjukna, sänka handen lite kanske och trycka på mer bakifrån. :)

/Sofia :)


Kommentarer
Postat av: Anonym

det på bilden kallas rollkur

2011-01-15 @ 18:31:15
Postat av: Sophie Aronson

Oj, det visste jag inte :0 men man ser det på ögonen :)

Tycker om eran blogg jätte mycket, men skulle vara kul om ni uppdaterade lite lite mera kanske? :D och Skulle vilja läsa lite mera från inte bara Sofia utan dig också LISA!! :)

Kram Sophie i sollentuna ;)

2011-01-15 @ 21:47:53
Postat av: Ester

Gud va sjukt endå ;0

2011-01-15 @ 21:50:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0